Echte communicatie komt pas tot stand als je de diepere behoeften van mensen begrijpt.

Jan werkte ruim 25 jaar als ontwerper en strateeg in de communicatie industrie. Hier werkte hij voor grote internationale merken zoals Unilever, Nutricia en Philips maar ook voor MKB bedrijven. Voor beide werelden geldt dat het product (of de dienst) centraal staat in de gehele bedrijfsvoering. De supply chain is de heilige graal en aan het einde van de rit wordt er een klant bij gezocht. Dit zoeken en vangen van de klant is het exclusieve domein van de marketing en sales mensen. De rest van het bedrijf werkt voor de afdelingschef. 

 

Het zoeken en vangen van de klant moet vervolgens met (marketing)-communicatie worden opgelost. De communicatiewereld is extreem veranderd. Internet en social media hebben een revolutionair effect gehad op elk aspect van de business. De moderne klant wordt overspoeld met informatie en het negeren van prikkels is een tweede natuur geworden. Echte communicatie pas tot stand komt als je de diepere behoeften van mensen begrijpt.

Menselijk brein

In een wereld waarin alles voortdurend veranderd is er maar een ding dat gelijk is gebleven: het menselijk brein, dit is het resultaat van 150.000 jaar evolutie en geoptimaliseerd voor de jager-verzamelaar.  De laatste 2000 jaar heeft nagenoeg geen effect gehad op de werking van ons brein. We zeggen wat we denken maar we doen wat we voelen. We krijgen eerst onbewust een voorkeur voor een product of dienst en pas daarna bedenken we er rationele argumenten bij. Hoe dat precies werkt wordt pas recent steeds een beetje duidelijker dankzij onderzoek doorwetenschappers zoals Daniel Kahneman. (gedragspycholoog en winnaar van de Nobelprijs voor Economie) en vele anderen.

 

Persona Academy

Jan richtte in 2015 de Persona Academy op en ontwikkelde verschillende programma's om te begrijpen wat mensen denken en voelen. Zijn aanpak levert diepe inzichten voor elk aspect van het bedrijfsleven. 

"Ik geloof dat systemen mensen moeten helpen en niet andersom.

Ik geloof in motivatie door inspiratie."

Achtergrond

  • Diploma Design Academy Eindhoven. 

  • 25+ jaar ervaring als Designer/Strateeg. Werkte voor bureaus en opdrachtgevers zoals: Philips, Unilever, Nutricia, KNVB en vele anderen

  • Richtte in 2015 de Persona Academy op, een bureau voor klantinzicht en profilering. 

Fun fact

Jan en zijn vrouw Josée verkochten in 2006 al hun bezittingen om de wereld rond te reizen en een tijdje in Nieuw Zeeland te gaan wonen met hun 2 kinderen. Na ruim een jaar avontuur besloten ze terug te keren naar Nederland. Hier kochten ze een oude Vlaamse schuur die Jan opnieuw ontwierp als loftwoning met atelier.